tisdag 1 oktober 2013

Intervju med Josef Stalin

Stalin berättar om sitt liv


Just nu sitter jag i flyget och är på väg till Ryssland. Jag ska träffa Josef Stalin och intervjua honom. Jag är helt spänd och nyfiken inför träffen med Stalin, men det kommer ändå att bli kul att få veta lite om Stalins liv och vad som hände under tiden han var Sovjetunioniens regeringschef.

Flyget landade för ungefär 30 minuter sedan och just nu är jag på väg till själva Stalins hus. Vi åker både igenom små- och stora gator. Gatorna har massor med små gropar lite här och var. Löven på dem olika träden har än inte börjat växa och gräset är fortfarande brunaktig. Det är grått ute och ganska kallt.

Nu är jag framme där Stalin bor. En soldat kommer och kollar vilka vi är och hur många vi är i bilen, sedan släppte två andra soldater in oss genom den stora, bruna träporten så att vi kunde komma till trädgården och huset då. Taxichauffören kör runt en liten rondell som ligger mitt på gården och sedan så stannade han precis framför Stalins hus. Jag kliver ut ur bilen och kollar mig runt. Det är så fint här, trädgården är otroligt stor och fin. Huset har en lite ovanlig vit färg utanpå fast färgen var fin och den passade till allt annat runtomkring, huset var också otroligt stort och ganska fint.

Efter bara ett litet tag så kommer det två soldater ut ur huset och efter soldaterna så kom Stalin. Stalin ropar in mig. Jag går små men snabba steg upp för ett antal trappor och så kliver jag in i huset och ser genast mig omkring. Alla i huset välkomnar mig och jag känner mig verkligen välkommen. En vacker dam kom och tog av mig kappan, jag började genast känna mig lite mäktig på något märkligt sätt. Huset tyckte jag var helt otroligt så stort det var nästan för stort. Stalin leder mig till vardagsrummet, han sätter sig i en svart fåtölj. Själv satte jag mig mittemot Stalin i en stor svart soffa. Jag vred på huvudet och kollade mig runt åt alla möjliga håll för att se mer av det fina och log för mig själv.
Sedan kom damen som tog av mig min kappan in med en tekanna och två små koppar, allt var av porslin. Hon hällde upp te till oss båda och sedan gick hon iväg. Jag tog en klunk och kände genast den goda smaken av te. Josef Stalin log emot mig och nickade en gång och det tog jag som att jag skulle börja prata, så jag började:


-"Hej!"
Josef Stalin svarade "Hej!"
"Vem är du?"
"Jag är Josef Stalin"
"Vad är du känd för?"
"Jag är mest känd för att vara en rysk diktator under andra världskriget och jag styrde Sovjetunionen med makt."
"Vilket år blev du politiker?"
"Det kommer jag inte ihåg riktigt men jag kommer ihåg att jag gick med Bojsjevikiska partiet år 1903."
"Så du tillhör Bojsjevikerna?"
"Njaa, jag gjorde det men jag gör det inte längre."
"När publicerade du din första artikel?"
"Det kommer jag inte ihåg."
"Vilket år föddes du?"
"Jag föddes den 18 december 1878"
"Vart föddes du?"
"Jag föddes i Georgien"
"Jaha, vad var ditt födelsenamn?"
"Mitt födelsenamn är Josif Vissarionovitj Dzjugasjvili."
"Jaha det var ju ett långt namn! Vilket år dog du?"
"Jag dog den 5 Mars 1953"
"Vart?"
"Det kommer jag inte riktigt ihåg, eller jo det var i ett hotell."
"Hur dog du?"
"Jag fick en hjärnblödning"
"Hur gammal var du när du dog?"
"Ungefär 70 år gammal."
"Jaha, vad betyder ditt efternamn?"
"Stalin menar du?"
"Ja!"
"Det betyder stål på ryska"
"Jaha okej, varför hade du ett avtal med Hitler?"
"Menar du Molotov-Ribbentrop pakten?"
"Ja"
"Det var för att Tyskland ville attackera Polen och starta andra världskriget och då ville han inte att allierade skulle vara på båda sidorna av honom, så han ville ha en pakt med mig för att det skulle vara fred emellan oss, eller iallafall vapen vila. Jag ville inte heller ha krig med honom, så därför hade vi en pakt."
"Jaha det var intressant, vad gjorde du under andra världskriget som var viktigt för ditt land?"
"Som var viktigt för mitt land... Ehm jag var ledare i landet då och våran arme stoppade Hitler ifrån att inta Moskva vi tryckte tillbaks Hitler och tillsammans med oss, USA och Storbritanien så kunde vi stoppa Hitler och andra världskriget."
"Det var ju bra, vilken nationalitet tillhör du?"
"Jag är ifrån Georgien, så jag vet inte riktigt vad man ska säga då!"
"Hur många gånger har du varit gift?"
"Jag minns inte riktigt om det var 1 eller 2 gånger"
"Hur många barn har du?"
"Jag tror att jag bara har 1 barn."
"Jaha okej! Tack för mig, Hejdå!"
"Tack själv, hejdå"


Intervjun med Josef Stalin är klar nu. Jag tackade honom för att han kunde ta sin tid till att bli intervjuad av mig och han tackade mig för att jag kunde komma. Sedan så följde han mig till ytterdörren där dem två soldaterna som följde med in stod och väntade på oss. Damen som gav oss te kom med min kappa, jag tog på mig kappan och sedan så tackade jag igen Stalin för att jag fick komma och intervjua honom. Soldaterna öppnade ytterdörren och jag klev ut och började små springa till bilen för att det hade börjat regna.


1 kommentar:

  1. Du hade en bra rubrik och du fick med bra fakta så man förstod vem du pratade med och vad han hade gjort. Du har beskrivit hur det ser ut bra och man kan se det lite framför sig hur det ser ut. Du har beskrivit vädret hur det är och det är bra. Man förstår texten man läser för du har skrivit det på ett väldigt bra sett. Det var bra ifrån början till slutet det var en röd tråd i hela texten. Jag hittar inte någon kopierad text vad jag kan se. Det var bra att du hade styckindelning för då blir det inte så mycket att läsa på en gång och då blir man inte lika lätt trött på texten. Jag tycker att du har ett bra ordval, du repeterar inte ord och då blir det en bättre text. Vi såg inga retoriska frågor i din text. nästa gång kan du tänka på att skriva lite allmänt och inte bara om personligt. Du har både öppna och stängda frågor och det är bra. Du har haft med stor bokstav, punkt bar stavning mm. Du kan tänka på att skriva ner källor så man kan försätta att läsa om personen som du skriver om. Vi tycker att du har skrivit en bra intervju. Vi tyckte att hala texten var bra man förstod allt vad du menade och du beskrev hur det såg ut bra och hur han var som person.

    SvaraRadera