fredag 20 september 2013

Bokuppgift (Ninas resa) v.38

Text ifrån Ninas resa:
" Gården är tom. För några veckor sedan hade här vimlat av folk. Men
antingen var de alla redan borttransporterade, eller så höll de sig
inomhus. Ingen gav sig i dessa dagar ut på gatorna, eller ens på gårdarna, om
de inte hade något mycket viktigt ärende eller tänkte anmäla sig frivilligt till
transport. Risken att bli upplockad var alltför stor. "

Dikt:
" Tomheten som skapar stabilitet, som skapar en grund. Rädslan som försvinner,
som öppnar möjligheter. Hålet som fylls, men finns kvar. När blicken riktas
framåt med oklart mål. Ovetande om nästa steg, ett steg som måste tas.
Någonstans finns glädje, den har varit där förut och kommer igen, men nu
finns bara utfyllnad. "


Jag tycker att denna dikten passar bra till texten ovan, för att texten jag valde handlar om att
hon känner tomhet, eftersom att tyskarna transporterar bort några judar. Dem transporterar bort judarna
till ett koncentrationsläger. I början så var det frivilligt att anmäla sig till koncentrationslägret, men
tyskarna insåg efter ett tag att dem inte hade tillräckligt med judar så dem gick runt och bara drog med sig några judar därför kunde dem inte vara ute mycket och därför kände hon tomhet eftersom ingen var ute.
Dikten handlar om en anonym person som känner tomhet och har känt rädsla. När jag läser denna dikten så tänker jag på denna boken vi läser Ninas resa, för jag har uppfattat det som att i boken så vill hon att rädslan ska försvinna och hon vill inte känna tomhet längre och vill kunna känna sig fri och hon vill hitta glädje.
Så jag tycker att texten och dikten passar bra ihop, för att båda handlar om att dem inte vill känna tomhet och rädsla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar