söndag 6 oktober 2013

Bokuppgift v.40

Text 1:

"Hanka dolde inte för mig att hon var judinna, och i skydd av mörkret, medan vi låg där i sängen, berättade hon för mig om sitt liv och sina framtidsdrömmar.
"Om vi överlever det här kriget, Nina sa hon - blir vi de enda vittnena. Det kommer inte att finnas många vittnen, så det är viktigt att vi kommer ihåg det som händer oss nu."
Det fastnade hos mig, det hon sa fastnade onekligen hos mig. Väldigt djupt.."

Jag tycker att denna bilden passar bra till texten ovan, för att i texten så hoppas Hanka att
hon och Nina överlever detta kriget för att kunna vara vittnen och kunna berätta allt som hänt under kriget, allt med gettot och mycket annat. Dem har gått igenom så mycket och dem har både sätt och hört krig. På bilden så ser man några soldater gå i en gata och det är troligtvis dem som startade branden. Så jag tycker att bilden och texten passar bra ihop för båda har krigs innehåll.





Text 2:
"De tyska soldaterna avancerade snabbt in i Polen och förföljelser av judar började. Mordechai togs tillfånga och skickades till Tyskland som tvångsarbetare. Det var början på fem och ett halvt år av slavarbete och koncentrationslägervistelse i Tyskland, Österrike och Polen, bland annat i Auschwitz-Birkenau."


Denna bilden tycker jag passar bra till texten ovanför, för att i texten så berättar Mordechai att han skickades till ett koncentrationsläger i Tyskland och där så fick dem slavarbeta för att dem var judar. När judar kom till ett koncentrationsläger så har jag hört att dem fick bära randiga pyjamas för att man skulle veta vilka som var vilka. I bilden ser man några små barn som står innanför stängslet med randiga pyjamas och dem ser inte glada ut. Så jag tycker att bilden och texten ovanför passar bra ihop bara för att både bilden och texten handlar om koncentrationsläger.


1 kommentar:

  1. Bra! Jag tycker du har förklarat bra hur du kopplar bilden med texten. Några grammatikfel och stavfel, men annars bra.

    SvaraRadera