onsdag 23 oktober 2013

Bokrecension - Ninas resa

Författaren till boken heter Lena Einhorn. Lena Einhorn är Ninas dotter. Nina dog den 10 maj 2002 i Stockholm. Efter hennes mammas död så ville hon berätta för alla runt omkring Sverige vad Nina gått igenom när hon var en ung flicka, därför skrev Lena en bok och handlingen handlade om vad som hände med Nina och hennes familj från början till slutet i Warszawas getto.

När man läser titeln så tänker man direkt på att det är en verklig historia, där en flicka i detta fallet är huvudpersonen och i boken så berättas det om hennes liv. Just denna titeln handlade om överlevnad.

Den allra viktigaste personen i boken är Nina. För att det handlar om Ninas resa om vad som hände just henne under tiden andra världskriget ägde rum. De andra viktigaste personerna är pappa Artur, mamma Fanja och brodern Rudolf men som kallas för Rudek.

Boken är skriven om tiden från andra världskrigets start till krigets slut (1939-1945). Miljön i boken var ganska farlig, orolig och våldsam för alla judar. Boken utspelar sig först i ett normalt samhälle där Nina, hennes familj och alla andra judar kunde vara ute i stan och både känna sig fria och orädda. Sedan när Hitler tog över Tyskland då gick allt fel. Nina, hennes familj och alla andra judar kunde inte vara ute i stan överhuvudtaget utan att de blev tagna av någon tysk soldat och iväg skickade till ett koncentrationsläger. De kände sig genast rädda och oroliga.

Boken handlar om en judisk flicka som heter Nina och hennes judiska familj. De bor i staden Lodz som ligger i Polen. Hon och hennes familj levde ett ganska bra och lugnt liv ända tills Adolf Hitler tog makten i Tyskland. Hitlers soldater skickade många judar till koncentrationsläger bland dem judarna så var Nina och hennes familj med. Nina och hennes familj skickades till koncentrationslägret i Warszawa som också ligger i Polen. Där kämpar Nina och hennes familj om att hitta skydd och överleva kriget.

Ninas Resa är väl skriven och verkligen inte svår skriven. Boken har några gamla ord som dem skrev för väldigt många år sedan, men det var lätt att veta vad dem betydde om man verkligen fattade meningen. Boken är väldigt berörande och sorglig på vissa ställen. När man läser boken så kommer man verkligen in i boken och upplever den som sorgligt ibland men oftast spännande. Det var spännande att få veta vilket liv Nina hade och allt hon gjorde och försökte göra och tänkte. Boken ger än en bättre bild på hur det var under kriget både i samhället och människorna.
Jag tycker att boken var bra, för att i vissa ställen i boken så står det med detaljer hur det var med t.ex samhället. Boken var också spännande, berörande och lärorik. Den var spännande på så sätt att man fick veta om Ninas liv och vad hon gjorde för att överleva. Boken var berörande på vissa ställen för på vissa ställen i boken då hände verkligen starka och sorgliga händelser som berörde mig. Ninas resa boken var lite lärorik för att man fick lära sig mer om hur kriget var, lite mer om hur samhället var.