måndag 4 mars 2013

So v.10

1) Det typiska för den polara klimatzonen är att den kan understiga den medeltempraturen,
det menas då att tempraturen kan sänkas från 10 °C och sedan neråt.















2) Länderna som ingår i Arktis är Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Kanada, Ryssland och Usa.
















3) I Arktis så bor det cirka 125 000 människor. I Arktis så finns dessa folkgrupper: tjukjer, evener, nentser, samer och några till.

                  Tjukjer                                                                                                                                        




Evener











Nentser                                                                                              














Samer


                                                           



4) Arktis rådet är ett råd där länderna som tillhör Arktis samarbetar.
Medlemmarna är: Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Kanada, Ryssland och Usa.




Människor ifrån alla Arktis länder på ett Arktis råd möte.




6) Nu när jag läste denna artikeln så kände jag direkt att det verkligen inte är bra. Jag blir helt rörd när jag läser sånt här, detta är inte bra alls både för djuren och miljön. I Arktis så är det menat att det ska vara snö, is och kallt och inte soligt och varmt. Jag tycker verkligen att man borde göra något åt detta snabbt, så att det inte blir värre än vad det redan är.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar