fredag 15 mars 2013

Bokrecension "Alex Dogboy"

Jag har läst boken "Alex Dogboy". Hon som skrivit boken heter Monica Zak.
Huvudpersonen i boken är själva Alex "Alberto Mendoza Martinez" som igentligen heter, men i boken så kallar man han för Alex sedan ett tag i boken så börjar man kalla Alex för "Alex Dogboy".
Boken är för det mesta utspelad utom hus på gatorna i Honduras. På dagarna så är det ibland varmt, fast kvällarna i boken brukar för det mesta vara kyliga. Alex Dogboy boken kom ut år 2002.

Boken handlar om en kille som heter Alex Alberto Mendoza Martinez. När han var liten så bodde han i Honduras med hela familjen. En dag så åkte hans mamma till USA Alex trodde att hon aldrig skulle komma tillbaka. Efter ett tag så kom hon tillbaka hon hade köpt presenter till alla, sedan så tog hon med sig alla syskonen förutom Alex och dem åkte till USA.
Alex var ensam med pappan, så dem åkte till Alexs moster för att bo där. Men en morgon när han vaknade så såg han att pappan också var försvunnen. Alex orkade längre inte bo hos hans moster pågrund av allt som hänt honom, så han gick till stan och blev istället ett gatubarn. Han började sniffa på lim för att få bort hungern, han började stjäla kläder o skor och så blev han väldigt smutsig. När Alex bodde i en sopptipp så träffade hittade han en hund och tog hand om den. Sen den dagen så har Alex haft någon att prata med och sen den dagen så hittade Alex bara fler hundar och fler riktiga människo vänner. En dag så gick han tillbaka till sin moster och där fick han reda på att hans mamma hade ringt.

Boken var ganska lätt att läsa, att förstå handlingen var också enkelt. Boken är skriven i dåtid.
Jag tror att budskapet i boken är att man alltid ska ha sina nära och kära nära. Jag tror också att författarens budskap var att man aldrig ska ge upp hoppet med en gång.

Jag tyckte att boken var ganska lätt att förstå, men jag tyckte också att den var otroligt bra. När man läste boken så levde man sig in i boken lite då och då. Boken var intressant. Jag tycker att boken var intressant och bra för att författaren har skrivit så bra ord i så bra meningar, jag tycker också att boken var bra för att jag älskar handlingen. Ibland så tycker jag att det var lite sorgset i boken, för att ibland så var handlingen lite nedstämd.